10x verantwoorde vegan snacks

Je hebt jezelf beloofd om gezond te eten en dat gaat je prima af met het ontbijt, de lunch en avondeten, maar dan heb je tussendoor ineens ontzettende zin om te snacken. Wij delen hieronder tien ideeën voor gezonde en vegan snacks.

1. Handje noten

Amandelen, hazelnoten, walnoten, pecannoten, cashewnoten… Kies wel voor ongebrande noten. Maak je eigen mix en voeg er eventueel zonnebloem- of pompoenpitten aan toe.

2. Pure chocolade

Chocolade gezond? Jazeker, wanneer je kiest voor chocolade van minstens 70% cacao. Neem twee stukjes bij de thee of koffie.

3. Fruit

Een banaan of appel zijn makkelijk om mee te nemen. Of vul een bakje met blauwe bessen of bramen.

4. Belegde rijstwafel

Met hummus en kiemen of een notenpasta met komkommer voor de hartige trek.

5. Groente snacks

Komkommer, snoeptomaatjes of paprika. Snijd de komkommer in stukjes en doe er wat peper en zout overheen.

6. Olijven

Het liefst zo vers mogelijk.

7. Groentesoep

Maak een grote plan linzen-, zoete aardappel-, courgette- of tomatensoep en vries meerdere porties in.

8. Een halve avocado

Met een beetje peper en zout. Ben je thuis of in de buurt van een oven? Dan kun je ook een eitje in het gat waar de pit in zat doen en in de oven bakken. Het recept vind je hier

9. Choco-dadelballetjes

Wel eens van energy balls gehoord? Deze balletjes zijn vaak gemaakt van gedroogde vruchten, zaden en noten, en geven je een boost wanneer je het even nodig hebt. Leuk om te maken én heel erg lekker.

10. Gezonde Snickers

Een Snickers kan zo lekker zijn, maar het is tegelijkertijd een bom van (geraffineerde) suiker en calorieën. Niet de beste keuze, maar het is zo lekker! Nu kun je ook heel gemakkelijk een gezonde variant van een Snickers maken, waar natuurlijke suikers en goede vetten in zitten en waar je zonder schuldgevoel er een paar van kan opeten. En wij vinden ze nog lekkerder ook!